Från den kloka björnen

Alla har vi någon gång i vår barndom stött på Nalle Puh, jag var inget större fantast av honom men älskade musiken och Nasse var ju sötast. Idag ser jag Nalle Puh ur en annan synvinkel än bara underhållande, det som sägs och baktanken med serien/filmen är upp till tolkning men den säger så mycket. Överlag säger många sagor och berättelser saker om verkligheten, hur världen ser ut eller hur sociala regler ser ut etc.
Några citat som jag har tagit med mig under tiden som student är...

"Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det."


"Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?"

"Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar."


"När du trillar ner på någon räcker det inte att säga att du inte kunde hjälpa det, när allt kommer omkring kunde han förmodligen inte heller hjälpa att han hamnade under dig."


"När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man ibland att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är helt annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på."


"Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre."


"Underskatta inte värdet av att göra Ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra."




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0