Se det positiva i det negativa

Jag kom till en insikt, den är inte ny för mig men jag har lyckats fånga den i ord. Jag har den förmågan. Denna förbannade Jantelag, för det är tydligen vad det handlar om i slutändan. Jag skrev nyligen en statusuppdatering på Facebook om att människor gör sig hörda bara om det finns något att klaga på. Absolut det finns veckans ros i hemmets journal, uppmuntrade sidan i DN, kärlekssymboler på mobilen men ändå sträcker sig den negativa andan bredare. Bara genom att klaga på de klagande så gör jag en hel omvändning och vänder mig till er glada människor som faktiskt ser det positiva i det negativa. Istället för att säga att "jag ångrar mig" så se det som en lärdom, gå fram och säg om du vill "fina skor!" eller varför inte säga "god morgon" till den du sitter bredvid på bussen. Jag har med egen erfarenhet sagt hej, god eftermiddag till vilt främmande människor. Blickan, ansiktuttrycket jag får tillbaka är känslan "har du tagit all din medicin idag" eller "vem i bövelen är du?". Det är så farligt att ge en komplimanger, ge beröm eller bara sprida ett leende. Jag kanske spårar i detta men för att förmedla en känsla som sitter så djupt rotad i mig vill jag dra det till sin spets. Varje dag läser vi om hemska, tragiska och fruktansvärda händelser. Hela världen står i kaos om vi tänker efter. Socialtjänsten gör fel, vår statsminister tiger värre än muren, Syrien finns snart inte längre om bombningarna fortsätter, USA står i världensskuld, Nordkorea kan smula sönder jorden med sitt nya vapen, Anna har ingenstans att bo, Åsa får inte tag i sin operatör som skulle ingå i avtalet. Jag kan göra klagolistan millång och var är den positiva sidan, den glada och lättsmälta som får oss att orka och vilja njuta av livet, jag menar vi har ju bara ett. Jag skulle bli mer förvånad om DN gav credd till skolverket för att de gör sina inspektioner, vårdpersonalen inom äldreomsorgen som försöker göra gott för människan, forskningen som vill ta oss frammåt, IKEA växer i världen vilket skapar mer jobb, läkaren ger Oscar bra besked om canserresultaten, Sofia på socialtjänsten gjorde ett bra jobb som fixade så Gunnar fick komma till det äldreboende han önskade, försäkringskassan gav pengar till Pernilla efter nervskada. Vi kan självklart vällja att läsa det vi vill läsa men jag får känslan över att vi hellre ser det negativa än det positiva. Jag kan bara prata utifrån mig själv men tänk positivt och då kanske kan få en annan människa att skratta. 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0